In de raadsvergadering van november stelde de raad de mobiliteitsvisie vast. Bijna alle fracties stemden voor. Het proces was van de lange adem: de eerste versie (nog van wethouder But) werd teruggetrokken. Wethouder Edema nam het over. De raad was nu veel positiever.
Henk Vos namens GroenLinks zei het volgende:
Duurzaam op weg. Wie wil dat niet zou ik zeggen..
Deze mobiliteitsvisie is een goede aanzet daarvoor.
GroenLinks hoopt dat deze goede plannen en vooruitzichten werkelijkheid worden.
Het is bijna Sinterklaas, dus vooruit, ons Stompe wensenlijstje:
Stappen en trappen: bovenaan de lijst, daar houden wij van. Ommetjes in en rond de dorpen, leuke doorsteekjes creëren, rustpunten, stoepen en paden breed genoeg voor voetgangers op wielen… En zonder obstakels als geparkeerde of stilstaande auto’s, scheve opritten of overhangend groen.
Voor fietsers: soepele fietspaden, paaltjes eruit, en veilige voorrang voor fietsers bevorderen. En uiteraard snelfietsroutes tussenn dorpen en omliggende grote plaatsen.
Openbaar vervoer:
Tijd voor concrete plannen, en dus visie, op een OV-hub.
Onderzoeken of kleinschalig openbaar vervoer zoals buurt- of belbus, of andere vormen, weer nieuw leven kan worden ingeblazen, ook voor lokaal vervoer binnen Oosterwolde.
Deelvervoer:
In Oosterwolde en Appelscha al aanwezig, maar te duur voor incidenteel gebruik. Dat moet en kan anders. Een goed en betaalbaar systeem voor deelvervoer kan mensen zonder auto helpen, of een alternatief zijn voor een eigen auto. Dat geldt zeker voor 2e of 3e auto’s binnen een huishouden. Het kan ook zinvol zijn dit meer te promoten, onder andere door een financiële vergelijking te maken tussen eigen- en deelauto.
Dat valt namelijk reuze mee, in het voordeel van de deelauto..
Privé-auto:
Moet kunnen zeggen we dan, want veel mensen kunnen niet zonder hier, door werk en de ligging van de woning.
De eerder genoemde punten staan echter niet voor niets boven deze punt van de omgekeerde piramide. Ze verdienen de voorkeur, en we kunnen mensen helpen hiervoor te kiezen boven het rijden in een eigen auto.
Maar als het toch nodig is: we zorgen voor veiligheid, voor de automobilist zelf, maar zeker ook voor fietsers en voetgangers.
In de dorpen en wijken door een beter parkeersysteem: niet op de stoep, niet perse pal voor deur op straat. Zeker niet in straten zonder, of met kleine stoepen.
Denk ook aan de parkeerpleinen in de centra: fietsers en voetgangers zouden hier een duidelijker route op moeten hebben.
Voorzitter:
Soms schijnen we door de bomen het bos niet meer te zien
Maar toen kwam dit voorstel: we geven het een tien!
GroenLinks is erg tevreden over deze visie op mobiliteit
Dat geeft een hoopvol gevoel voor de komende tijd
We danken het college en de ambtenaren voor hun werk en goede moed
En zien de uitvoeringnota vol verwachting tegemoet