In de raadsvergadering van 17 juli is een aantal voorstellen van GROENLINKS door de raad overgenomen. Onder andere een amendement op het uitvoeringsprogramma van het college van B&W, gericht op het onderwerp mantelzorg. Wij vinden dat wie snel zorg nodig heeft, snel zorg moet kunnen krijgen. Dat noodzakelijke zorg direct beschikbaar is komt op de eerste plaats, waar die zorg vandaan komt op de tweede.

Voor GroenLinks Ooststellingwerf is mantelzorg een belangrijk thema. Het is immer belangrijk dat we voor elkaar zorgen. Maar 'Een eigen netwerk is niet altijd direct aanwezig, door bijvoorbeeld afstand of andere factoren', aldus raadscommissielid Rik Berends. Voor GroenLinks betekent dit, dat mantelzorg niet altijd vanzelfsprekend is.

Het uitvoeringsprogramma schreef voor dat er eerst geïnvesteerd moet worden in het eigen netwerk, en dat daarná andere hulp beschikbaar is. In de commissievergadering van 10 juli vroeg GroenLinks al opheldering hierover. Toen bleek dat de intentie van de wethouder goed was. Ook wethouder Verhagen wil dat mensen zo goed mogelijk geholpen worden. GROENLINKS gaat nog iets verder: wij vinden dat hulp gegarandeerd moet worden vanaf het eerste moment.

Wethouder Verhagen steunde dit amendement, en dat waardeert GroenLinks. Ook een raadsmeerderheid steunde het amendement. Waardoor tijdige, goede en veilige zorg voor iedereen weer een stapje dichterbij is gekomen.